کوچ اجباری در دایکندی

روند کوچ اجباری باشند‌گان برخی روستاهای ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی آغاز شده است. طبق معلومات باشند‌گان محل، در نخستین مرحله، حدود ۴۰۰ خانواده از روستای کندیر و ۳۰۰ خانواده از منطقه تگاب‌دار این ولسوالی وادار به کوچ شده و به روستاهای اطراف، دشت‌ها و شهرهای نیلی و قندهار پناه برده‌اند.

یکی از متنفذان ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی که خواست هویتش فاش نشود، می‌گوید که در مناطق لوره‌شیو و تگاب‌دار حدود ۱۵ روستا تحت دعوا است و در نخستین مورد باشندگان روستای کندیر، دهنه‌ی ناله و جوی‌های نوآباد، بالاسر تگاب‌دار کوچ داده شده‌اند: «طالبان غیابی فصیله کرده‌اند و به باشندگان دستور داده‌اند که محصولات کشاورزی‌شان ‌شامل محصولات گندم، جواری، بادام و دیگر حاصلات زراعتی را انتقال ندهند و تنها حق انتقال لباس و پوشاک‌شان را دارند.»

او تأکید کرد که بی‌جاشد‌گان در وضعیت رقت‌باری به‌سر می‌برند و باتوجه به این‌که فصل سرما در پیش است، مردم جایی برای بودوباش و چیزی برای خوردن ندارند. شماری از این باشندگان به روستاهای فلنجیر و شاغلجه رفته‌اند.

چرا کوچ اجباری؟

پیش از این باشندگان روستاهای «نوآباد» و «بالاسر تگاب‌دار» گفته بودند که بیش‌ از چهل سال در این مناطق زندگی کرده‌اند و تاکنون هیچ‌کسی بر زمین‌ها و جایداد‌شان ادعای ملکیت نکرده بود.

اما به‌تازگی هم‌زمان با به قدرت‌رسیدن طالبان در کشور، برخی پشتون‌ها با «حمایت» شماری از طالبان محلی، ادعا کرده‌اند که این جایداد و زمین‌ها ملکیت آن‌ها است.

متنفذان محلی می‌گویند که طالبان به همه‌ی باشندگان بومی که در مسیر رود هلمند زندگی دارند، دستور داده‌اند که مناطق‌شان را تخلیه کنند. یکی از این متنفذان می‌گوید: «باشند‌گان بومی روستاهای تگاب‌دار، نوآباد و کندیر ده روز پیش اخطار دریافت کرده بودند که تا ۹ روز دیگر مناطق را تخلیه کنند و به محل دیگری بروند.»

به‌گفته‌ی او، طالبان به مردم محل گفته‌اند که اراضی تحت آبیاری رود هلمند متعلق به پشتون‌هایند. متنفذان می‌گویند که طرف دعوای این خانواده‌‌ها شخصی به نام «جمهورخان» فرمانده یک قطعه‌ی نظامی است که در حال حاضر در اداره‌ی محلی دایکندی با والی طالبان کار می‌کند. از جمهورخان به‌عنوان معاون والی طالبان برای ولایت دایکندی نیز نام برده می‌شود.

منابع مردمی گیزاب می‌گویند که جمهورخان خودش را از قوم «تیموری» معرفی می‌کند و ادعا دارد که روستاهای تگاب‌دار و نوآباد در حریم ملکیت او قرار دارد.