وداع تلخ با رانندگی زنان؛ «طالبان من را تهدید به مرگ کردند»

با حاکمیت طالبان در شهر هرات هیچ زن را نمی‌توان دید که رانندگی کند. یک‌ونیم ماه از تسلط طالبان بر هرات می‌گذرد و زنان راننده موترهای‌شان را از ترس طالبان در خانه متوقف کرده‌اند. عادله عدیل، یکی از صدها راننده زن در هرات بود و حالا مدعی است که جنگ‌جویان طالبان با وی با خشونت برخورد کرده‌اند و حتا وی را به مرگ و از بین بردن موترش در جریان رانندگی تهدید کرده‌اند.

مولوی شیراحمد عمار، معاون والی طالبان در هرات در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز خطاب به زنان راننده می‌گوید که باید منتظر نظر رهبری طالبان در مورد حقوق زنان باشند و از رانندگی در سطح شهر هرات پرهیز کنند.

حالا عادله عدیل با ناراحتی زیاد در حال بستن یکی از مرکز آموزش رانندگی ویژه زنان در هرات است و تمام وسایل آموزشی به‌شمول علائم ترافیکی را بدون داشتن کدام امید در خانه‌اش انبار کرده است.  او ۱۱ سال در این مرکز زنان را به هدف تساوی جنیستی در رانندگی آموزش داد، اما حالا معتقد است که با روی کار آمدن طالبان، تمام تلاش‌هایش نقش بر آب شده است.

به‌دلیل تبلیغات گسترده طالبان و حامیان‌شان در رسانه‌ها، مبنی بر ایجاد تغییر مثبت، عادله عدیل به رانندگی در شهر پرداخته بود، اما بی‌خبر از این که با لشکر تا به دندان مسلح طالبان در شهر مواجه می‌شود که با قنداق‌های تفنگ بر موتر زنان می‌کوبند.

این نخستین مواجه‌شدن مستقیم خانم عدیل با جنگ‌جویان طالبان بود و برخورد خشن آنان تا مدت‌ها بر ذهن وی باقی خواهد ماند.

بسته‌شدن مرکز آموزش رانندگی از دید عادله عدیل، ناگوارترین تجربه زندگی‌اش به‌حساب می‌آید و حالا قصد کوچ از افغانستان را به مقصد ایران دارد: «من بنیان‌گذار آموزش رانندگی زنان در هرات هستم و از وقتی طالبان به هرات آمدند، هیچ فعالیتی ندارم و آموزشگاه ما هم بسته شده است. من هر ماه ۱۵ شاگرد در بخش رانندگی آموزش می‌دادم و دو ماه می‌شد که هیچ شاگرد نداشتم و مجبور شدم که دفتر را ببندم.»

تا پیش از تسلط طالبان بر هرات دست‌کم چهار مرکز آموزش رانندگی در هرات فعالیت داشت، اما حالا هیچ کدام این مراکز از ترس طالبان فعالیت ندارد.