اعضای کانگرس امریکا می گوید جلوگیری از بحران بشری در افغانستان مستلزم اقدام قاطع امریکاست

شماری از اعضای کانگرس امریکا روز پنج شنبه ۲۵ قوس در نامه ای به وزیران خارجه و مالیه آن کشور نگاشته است جلوگیری از بحران بشری در افغانستان مستلزم اقدام قاطع امریکا است.

نه عضو کانگرس امریکا گفته است مایل نیستند به حکومت طالبان کمک صورت گیرد،اما کمک های بشری این کشور باید طور صورت گیرد تا از سقوط فاجعه بار اقتصاد افغانستان که متکی به کمک های خارجی است جلوگیری شود ولی برای طالبان مشروعیت را نیاورد.

این اعضای کانکرس تاکید کرده است پول های منجمد شده افغانستان باید آزاد شود ولی این پول ها در اختیار سازمان ملل متحد قرار گیرد تا توسط آن زمینه پرداخت معاش معلمان آن کشور و غذا برای کودکان در مکاتب فرهم شود مشروط به اینکه دختران نیز اجازه رفتن به مکتب را داشته باشد.

در این نامه آمده است از ۱۸ میلیون مردم افغانستان که برای تهیه غذا با مشکل مواجه است دو میلیون آنان را کودکان تشکیل می دهد.

این قانون گذاران امریکا گفته اند حتا پس از انداز های مردم اکنون به دلیل سقوط نظام بانکی در دسترس مردم قرار ندارد و فاجعه در حال بزرگتر شدن است.

این قانون گذاران گفته است داعش خراسان تهدید جدی برای طالبان است که گمان آن می رود تا در آینده نصف از قلمرو افغانستان زیر حکومت داعش برود و مکان امن برای تمام تروریستان شود.

در این نامه همچنین هشدار داده شده است که افزایش بحران اقتصادی و مواد خوراکی، هراس از احتمال مهاجرت‌های دسته جمعی افغان‌ها را به وجود آورده است که ممکن موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه شود

 

این قانون‌گذاران ایالات متحده گفته اند که شاخهٔ داعش-خراسان چالش مستقیم به حاکمیت طالبان تلقی می‌شود و ترس این وجود دارد که بخشی از قلمرو افغانستان به پناهگاه امن افراطگرایان مبدل شود.

به گفتهٔ این قانون‌گذاران امریکایی، قحطی و بحران مهاجرت شرایط را برای داعش‌-خراسان مساعد می‌کند تا جای پا در افغانستان پیدا کند

این درحالیست که مردم افغانستان با قحطی و کمبود شدید مواد غذایی در زمستان پیش رو مواجه است،سقوط نظام بانکی، کاهش نرخ پول افغانی در برابر اسعار خارجی به این مشکلات سرعت بیشتری داده است.