جوبایدن و پوتین ماه آینده باهم دیدار می کنند

برخی منابع خبری به نقل از کاخ سفید اعلام کردند که آمریکا و روسیه در اوایل سال جدید میلادی درباره کنترل تسلیحات و وضعیت اوکراین با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات بدو‌جانبه آمریکا و روسیه در جنوری سال ۲۰۲۲ در سویس برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آمریکا مشتاقانه منتظر تعامل با روسیه است.

او در ادامه گفت: «زمانی که ما به گفتگو بنشینیم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را روی میز بگذارد و ما نیز نگرانی‌های خود را در مورد فعالیت‌های مسکو روی میز خواهیم گذاشت.»

برخی منابع خبری از دیدار و گفتگوی نمایندگان مسکو و ناتو در ۱۲ ژانویه خبر داده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که نمایندگان روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که آمریکا نیز عضو آن است در ۱۳ ژانویه با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

نشست ۱۰ جنوری سال ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از ابتکار گفتگوی امنیتی راهبردی آمریکا و روسیه برگزار می‌شود که توسط جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور در نشست گذشته طرح ریزی شده بود.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که مذاکرات دو‌جانبه آمریکا و روسیه بیشتر بر احیای پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای پس از جنگ سرد و همچنین وضعیت اوکراین تمرکز دارد.

این در حالی است که به گفته برخی منابع خبری، نشست مشترک ناتو و روسیه و همچنین مذاکرات میان مسکو و سازمان امنیت و همکاری اروپا بر اوکراین متمرکز خواهد بود.