روسیه آماده «جنگ» برای برتری گردشگری فضایی است

تریبون اکسپرس/ ترجمه:ادریس اسلام خیل

ریس فضای فایربرند می گوید: ما هیچ گاه این چنین جایگاهی را به امریکای ها نمیدهیم.

پس از یک دهه وقفه، روسیه در حال راه اندازی مجدد یک پیشنهاد بلندپروازانه برای تسلط بر صنعت نوظهور گردشگری فضایی جهان، با میلیاردرهای دو جهان ، ایالات متحده و چین در حال رشد است.

روسیه در این ماه بازگشت دو فضا نورد  خود را نشان داد و دو ماجراجوی کیهانی  یوساکو مائزاوا اهل جاپان  و دستیارش – را در اولین پرتاب گردشگران خود پس از ۱۲ سال به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نشان داد.

دیمیتری روگوزین، رئیس فضایی فایربرند، که از این موفقیت خوشحال شده بود، از گام‌های بعدی روسیه برای برتری و قدرت روسیه صحبت کرد: یک ماژول ویژه در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای بازدیدکنندگان روسیه، پیاده‌روی فضایی در خارج از ایستگاه، و – در پایین خط – سفرهای دور ماه قرار می‌دهیم .

در حالی که مائزاوا در یک ماموریت ۱۲ روزه در حال انفجار به سمت ایستگاه فضایی بین المللی بود، او در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: “ما این جایگاه را به آمریکایی ها نمی دهیم. ما آماده هستیم برای آن بجنگیم.”

با این حال، مسیر روسیه به سمت تسلط بر صنعت مملو از موانع جدیدی است که از آخرین باری که در یک دهه پیش در این بازی ظاهر شد، پدیدار شد.

زمانی که آژانس آمریکایی ناسا شاتل خود را برای فضانوردان در سال ۲۰۱۱ بازنشسته کرد و تمام صندلی های ایستگاه فضایی بین المللی Roscosmos را که برای دهه آینده پیشنهاد کرده بود، ربوده بود.

سپس، سال گذشته، SpaceX میلیاردر ایلان ماسک با اولین ماموریت موفقیت آمیز ISS خود به صحنه رفت و ناسا Roscosmos را رها کرد.

با ۹۰ میلیون دلار گزارش شده برای هر صندلی، این یک ضربه مالی بزرگ برای آژانس فضایی روسیه بود که با کمبود نقدی مواجه بود و به طور همزمان با کاهش بودجه و رسوایی  وارد شد.