کتانجی بروان جکسون نخستین قاضی زن سیاه پوست دیوان عالی امریکا شد

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه کتانجی براون جکسون را به عنوان نخستین قاضی زن سیاه پوست دیوان عالی اعلام کرد و با تثبیت جایگاه او به عنوان اولین قاضی زن سیاه‌پوست، یک مانع تاریخی را شکست.

خانم جکسون، با ۵۱ سن سال و با ۹سال سابقه کار در دادگاه فدرال ایالات متحده، با رأی ۵۳ مواق
۴۷رای مخالف موفق به بالا ترین مقام قاضی دیوان شد.

جلسه رای‌گیری برای تائید عضویت وی با حضور کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری برگزار شد. خانم هریس برای قطعیت این انتخاب در صورت آرای برابر مخالف و موافق در مجلس سنا حضور یافته بود.

گفته می‌شود اعلام نامزدی خانم جکسون بخاطر تنش ها بین روسیه و اوکراین به تعویق افتاده بود .
جکسون زمانی که قاضی استفان بریر تابستان امسال بازنشسته شود، صندلی خود را خواهد گرفت و جناح لیبرال دادگاه تحت سلطه ۶-۳ محافظه کار را تقویت می کند. او به بایدن در کاخ سفید ملحق شد تا رأی‌گیری را تماشا کند.

در طول چهار روز جلسه استماع سنا در ماه گذشته، جکسون از مبارزات والدینش از طریق جداسازی نژادی صحبت کرد و گفت که “مسیر او واضح تر” از آنها به عنوان یک سیاهپوست آمریکایی پس از تصویب قوانین حقوق مدنی بود. او در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد، به عنوان یک مدافع عمومی خدمت کرد، در یک شرکت حقوقی خصوصی کار کرد و به عنوان عضوی از کمیسیون مجازات ایالات متحده منصوب شد.
عضویت در این مقام یک شغل دائم العمر بوده و بیش از ۲ قرن تا حال هیچ زن سیاه پوست به این مقام نرسیده بود. در میان ۱۱۵ عضو که در این مقام در آمدند ۲ نفر سیاه پوست بودند .