آژانس پناهندگان از همسایه های افغانستان خواسته است تا مرزهایشان را باز نگهدارند

کمیساریای سازمان ملل متحد برای پناهندگان از کشورهای همسایه افغانستان خواسته است تا مرزهای خود را به روی افغانهای که قصد دارند کشور شان را ترک کنند مرزهای شان را باز نگهدارد

این آژانس با نگرانی اعلام کرده است پس از تغییرات سیاسی در افغانستان شماری زیاد از شهروندان افغانستان تلاش دارند تا از این کشور خارج شوند

کمیساریای سازمان ملل ابرای پناهجویان می گوید افغان ها تلاش دارند تا به کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان پناه ببرند ولی متاسفانه با بد رفتاری مرزبانان این دو کشور مواجه می شوند و پس فرستاده می شوند .

این آژانس می گوید ایران روزانه حدود سه هزار پناهجو از مرز هایش دو باره به افغانستان فرستاده می شود و پاکستان نیر به طور متوسط تا کنون ۱۸۰۰ پناهجویی افغانستان را که قصد خارج شدن از این کشور را داشته  پس فرستاده است.

این آژانس گفته است پناهجویان که مدارک لازم برای ورود به کشورهای همسایه ندارد باید  کشورهای همسایه افغانستان به طور استنثا به دلیل کرامت انسانی به آنان حق ورود دهند.

به طور متوسط روزانه حدود ۵ هزار افغان تلاش دارند تا به صورت غیر قانونی وارد کشورهای همسایه شوند که تعدادی زیاد پس فرستاده می شوند و تعدادی هم جان شان را در این راه از دست می دهند.