بازی های المپیک زمستانی توسط امریکا تحریم دپلوماتیک شد

ایالات متحده آمریکا با تحریم بازی های المپیک زمستانی بیجنیگ در سال ۲۰۲۲ و عدم اشتراک مقام های سیاسی ایالات متحد در این رقابت ها در صحنه جهانی به نقص حقوق بشری چین پاسخ داد.

جن ساکی سخنگویی قصر سفید ، روز شنبه اعلام کرد که بدلیل ادامه نسل کشی و نقص حقوق بشر در شین ژیانگ از سوی چین ، امریکا بازی های زمستانی المپیک و پارالمپیک را تحریم می کند .

خانم ساکی افزود که آمریکا از اشتراک ورزشکاران در این بازی ها حمایت می کند ؛ اما تنها مقام های سیاسی آمریکا در این بازی های شرکت نخواهد کرد .

ژاولیجیان ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این تصمیم آمریکا به خبرنکاران گفت که آمریکا تلاش دارد در بازی های بیجینگ مداخله کند و برحسب تعصب ایدیولوژیک ، دروغ ها و شایعات با این تحریم به طور جدی اصل بی طرفی ورزش را که توسط منشور المپیک ایجاد شده نقص می کند .

آقایی ژاولیجان ، در ادامه افزد که ایالات متحده آمریکا بهای این تحریم را خواهد پرداخت ، چین با یک اقدام متقابل پاسخ این تحریم آمریکا را خواهد داد .

در همین حال جوبایدن به شی جین پینگ رئیس جمهور چین ، گفته بود دفاع از حقوق بشر در بافت آمریکا است .

کار شناسان می گویند که آمریکا بدون ممانعت از رقابت ورزشکاران آمریکایی در المپیک ، می تواند پیامی را در صحنه جهانی به چین ارسال کند .

با این حال در سال ۱۹۸۰ در زمانی ریاست جمهوری جیمی کارتر آمریکا به طور کامل بازی های المپیک را که در مسکو برگزار می شد تحریم کرده بود.