پلورالیسم سیاسی روزنه  دولت_ملت سازی در افغانستان

مسیح داریوش

افغانستان در چهل سال گذشته شاهد عزل و نصب زیادی از قدرت ها و چهره های سیاسی بوده است،پس از آنکه داود خان کمر برای سقوط دادن رژیم شاهی گرفت و پایه های جمهوریت را گذاشت آرامش و صلح نیز از این قلمرو رخت سفر بست.

اگر پای قصه های یک مرد هفتاد ساله افغانستانی که تمام عمر خود را در این کشور گذرانده است بنشینیم تصور می کنیم پیشرفت و صلح با این کشور کینه دارد و اجازه نمی دهد مردم به آرامش برسد.

افغانستان کشور کثیرالوهویتی است و این به زیبایی و ساختارهای قومی_هویتی این کشور زیبایی خاص داده است،همانطور که جغرافیایی طبیعی افغانستان با متفاوت است نژاد و مذهب در این مرز وبوم نیز متفاوت است.

پلورالیسم سیاسی به نظر می رسد نقطه وصل بین تمام اقوام افغانستان باشد،اکنون ادعای اکثریت مطلق یا حذف و طرد یک گروه قومی_ مذهبی در افغانستان محال و نا ممکن است.

پلورالیسم سیاسی در افغانستان می تواند راهگشایی حل بحران تنش های قومی در کشور باشد،پلورالیسیم از هر فرد و یا هر نهادی که باشد می طلبد باید تفاوت های سیاسی،قومی،نژادی و مذهبی را بپذیری و بدون آنکه کسی را تهدید به حذف یا ادغام در گروه قومی دیگر بکنید.

حکومت امارت اسلامی اکنون در نقطه عطف اجرای پلورالیسم سیاسی قرار دارد،به دلیل عدم هیچ قدرت سیاسی یا ارباب که از خارج به کسی دیکته اجرای یک دستور را بکند مقامات می توانند افغانستان را از وضعیت سردرگمی به پیشرفت و مسیرمشخص قرار دهد.

اکنون جهان در عصر اطلاعات به سر می برد و هیچ کشوری نمی تواند دروازه ها و مرز هایش را به روی جهانی شدن ببندد.

حکومت امارت اسلامی اگر به دنبال تقویت پایه های این حکومت است زمان برای شان طلاست، می توانند به صورت حد اقلی شروع کنند بدون آنکه محدودیت های تازه بر سر راه های پیشرفت زنان و مردم وضع کنند.

اعتقاد به پلورالیسم سیاسی یعنی بپذیرد که زنان بخشی از جامعه است حالا با هر شرایط و محیطی که از آن تعریف می شود زنان حق دارند تحصیل کنند،کار کنند و در تعیین سرنوشت شان نقش داشته باشند.

مسیردولت_ ملت سازی را باید طبیعی و به صورت افقی طی کرد تا ثبات را که لازم است به دست آید،در افغانستان که مردم هنوز با موضوعات نو گرایی وارداتی یا دولت _ ملت سازی امریکایی مخالف است از بین جامعه باید طی کرد و این تنها در دامن پلورالیسم سیاسی است.

اکنون توپ و میدان در اختیار مقامات امارت اسلامی است تا اسب پیشرفت افغانستان را به کدام مسیر حرکت می دهند.