نظر کارمندان سابق و منتقدان برجسته درباره‌ی برطرف‌کردن نقایص فیسبوک چیست؟

فرانسیس هاوگن، کارمند سابق فیسبوک، روز یک‌شنبه فاش کرد او همان کسی بوده که هزاران سند داخلی فیسبوک را برای کنگره افشا کرده است.

این اسناد نشان می‌دهد که اظهارات عمومی این شرکت در خصوص آسیبی که محصولات آن به کاربران و دموکراسی رسانده، با آنچه محققان خودش در پشت صحنه یافته‌اند مطابقت ندارد.

هاوگن قبل از ترک شرکت در ماه می سال جاری هزاران سند تحقیق داخلی را از انجمن کارمندان داخلی فیسبوک بارگیری کرد. براساس این اسناد تحقیقات داخلی نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از دختران نوجوان می‌گویند استفاده از انستاگرام مشکل سوءاستفاده از تصاویر بدن آن‌ها را بدتر کرده است. در اسناد دیگر توضیح داده شد که چگونه تغییر الگوریتم‌های فیسبوک در سال ۲۰۱۸ باعث گسترش محتوای تفرقه‌انگیز شد و چگونه این شرکت در جلوگیری از استفاده قاچاقچیان انسان از پلتفرم‌های خود برای کسب درآمد کم‌کاری می‌کند.

هاوگن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس که یک‌شنبه پخش شد، گفت که نقص‌های مربوط به این شرکت با یک نقص عمیق و مرکزی مرتبط است. او گفت: «هیچ‌کس در فیسبوک بدخواه نیست، اما انگیزه‌ها ناهماهنگ است. زمانی که شما محتوای بیشتری استفاده می‌کنید، فیسبوک درآمد بیشتری کسب می‌کند. مردم از تعامل با چیزهایی که باعث واکنش احساسی می‌شود لذت می‌برند. و هرچه بیشتر در معرض عصبانیت قرار بگیرند، تعامل‌شان بیشتر می‌شود و محتوای بیشتر مصرف می‌کنند.»

هاوگن در این برنامه گفت: «فیسبوک بارها و بارها نشان داده که سود را بر ایمنی ترجیح می‌دهد. این سود را به قیمت ایمنی ما به‌دست می‌آورد.»

مشکلاتی که اسناد نشان می‌دهند به‌سادگی قابل حل نیستند، اما چندین کارمند سابق فیسبوک و برخی از منتقدان برجسته خارجی این شرکت ایده‌هایی درباره‌ی آنچه می‌توان انجام داد ارائه داده‌اند.

در دورانی که هاوگن دراین شرکت کار می‌کرد، سامید چاکرابارتی رهبر تیم مدنی صداقت فیسبوک بود. چاکرابارتی ماه‌ها پس از انحلال تیم، فیسبوک را ترک کرد.

چاکرابارتی، در تویتر خود گفته است که فیسبوک از پیشرفته‌ترین متخصصان جهان برای تحقیق درباره تأثیر محصولات خود بر کاربران، دموکراسی و گروه‌های آسیب‌پذیر استفاده می‌کند. اما او گفت که نتیجه‌ی کار آن‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود.

مهم‌ترین دلیلش آن است که اگر اصلاحات ارائه شده توسط محققان عملی شود، مشوق‌های شرکت (برای افزایش زمان استفاده کاربران از پلتفرم که منجر به سود می‌شود) آسیب می‌بیند.

چاکرابارتی در تویتر خود نوشت: «این شرکت چالش‌های سیستم‌عامل خود را کاملا می‌داند و به اندازه کافی برای برطرف کردن آن تلاش نمی‌کند. حتی کارمندان فعلی که روی این موضوعات کار می‌کنند از این انفعال احساس ناامیدی می‌کنند.»

چاکرابارتی در تویتر پیشنهاد کرد که بهترین راه برای حل این مشکل ساختاری در فیسبوک، این است که به محققان قدرت بیشتری برای ایستادگی در برابر مدیران اجرایی داده شود و پلتفرم‌ها ملزم به انتشار عمومی اسناد مربوط به تحقیقات و تصمیم‌گیری آن‌ها در مورد همه مسائل تأثیرات اجتماعی شوند.»

این امر به احتمال زیاد تصور بهتری از نحوه تأثیر استفاده از فیسبوک بر زندگی آن‌ها خواهد داشت و رهبران شرکت را تشویق می‌کند تا هنگام تصمیم‌گیری کاربران خود را در ذهن داشته باشند و نه سود ناشی از آن‌ها را.

یائل آیزنستات در سال ۲۰۱۸ به عنوان مدیر جهانی یکپارچگی انتخاباتی شرکت برای تبلیغات سیاسی به فیسبوک پیوست. وی پس از آن‌که پروژه‌ای که به منظور ایجاد ابزاری برای نظارت بر تبلیغات سیاسی جهت یافتن اطلاعات غلط و بررسی آن‌ها، روی آن کار می‌کرد توسط رهبران ارشد رد شد، شرکت را ترک کرد.

آیزنستات می‌گوید، برای شروع رفع مشکلات فیسبوک، مدیرعامل آن مارک زاکربرگ و مدیر عامل اصلی آن شریل سندبرگ باید استعفا دهند.

آیزنستات در مصاحبه‌ای گفت: «زمان رهبری جدید فرا رسیده است. نه فقط یک رهبری جدید، بلکه یک هیئت مدیره جدید و یک رهبری جدید که در برابر مردم پاسخگو باشد.»

زاکربرگ حدود ۵۸ درصد از سهام رای‌دهی در هیئت مدیره فیسبوک را تحت کنترل دارد و این باعث می‌شود بتواند هر پیشنهادی که در این مورد مطرح می‌شود را وتو کند و در اصل مطمئن باشد که او تنها اختیاردار شرکت است.

آیزنستات می‌گوید: «او یک پادشاه است، مدیرعامل نیست. امکان اخراج او وجود ندارد. به طور معمول در یک شرکت تجاری عمومی، هیئت مدیره می‌تواند مدیرعامل را برکنار کند، یا سهامداران می‌توانند مدیرعامل را تحت فشار قرار دهند تا برود. اما در فیسبوک مکانیسم فشار وجود ندارد.»

سناتور ریچارد بلومنتال سناتور کانکتیکات رییس کمیته فرعی سنا در زمینه حمایت از حقوق است که هاوگن روز سه‌شنبه در برابر وی شهادت می‌دهد.

او می‌گوید که فیسبوک باید «مخفی کردن» آن‌چه در مورد تأثیر انستاگرام بر کودکان و نوجوانان می‌داند را متوقف کند و این شرکت باید تحت نظارت شدیدتر دولت قرار گیرد.

بلومنتال به تایم گفت: «ما برای محافظت از کودکان در برابر الگوریتم‌های فیسبوک به نظارت قوی‌تری نیاز داریم. فیسبوک ناامنی‌ها و نگرانی‌های نوجوانان، به ویژه تهدیدهای آنلاین، اختلالات خوردن، صدمه به خود، و حتا خودکشی را تشدید و تجهیز می‌کند. در حال حاضر آن‌ها با ارائه‌ی محتوای مخرب و نامناسب به کودکانی که نگران تصاویر خود هستند، سود می‌برند. فیسبوک باید از مخفی‌کردن آن‌چه می‌داند دست بکشد و شیوه‌های خود را تغییر دهد، اما باید پاسخگویی در برابر دولت نیز وجود داشته باشد، زیرا دیگر نمی‌توان به فیسبوک اعتماد کرد.»

بلومنتال گفت که او قصد دارد در بازجویی روز سه‌شنبه از هاوگن بپرسد که به نظر او برای محافظت از کودکان و مردم چه باید کرد. بلومنتال می‌گوید: «من از او می‌پرسم که به نظر او چه چیزی باید در مورد الگوریتم‌ها تغییر کند. او یک متخصص در این زمینه است.»

گروهی از کارشناسان و منتقدان فیسبوک که خود را «هیئت نظارت واقعی فیسبوک» می‌نامند، از کمیسیون بورس و اوراق بهادار خواسته‌اند تا طبق قوانین فیسبوک علیه شرکت‌هایی که سهامداران خود را گمراه می‌کنند، تحقیق کند.

این هیئت در سال ۲۰۲۰ برای مقابله با هیئت نظارت فیسبوک، یک نهاد قضایی شبه مستقل که توسط فیسبوک ایجاد شده، به منظور رسیدگی به تصمیمات بحث‌برانگیز این شرکت در خصوص تصویب یا حذف محتوا ایجاد شد.

سخنگوی هیئت مدیره در بیانیه‌ای به تایم گفت: «ادعاهای فرانسیس هاوگن معتبر و بسیار جدی است و ادعا می‌کند که فیسبوک به تنظیم‌کنندگان، سهامداران و مردم دروغ گفته است.»

این سخن‌گو افزود: «از نظر مجازات، همه، از جمله فیسبوک، مستحق برخورد قانونی هستند. اما رفتار آن‌ها تا به امروز نشان دهنده‌ی نقض اعتماد عمومی بوده و این مسئله ایجاب می‌کند که مجازات و جریمه‌ای همتراز با صنعت دخانیات (برای این شرکت) در نظر گرفته شود. ادعاهای فرانسیس هاوگن نشان می‌دهد که رفتار فیسبوک می‌تواند نه تنها غیراخلاقی بلکه جنایتکارانه باشد، که کمسیون مبادلات و امنیت امریکا (SEC) باید آن را به طور کامل بررسی کند.»

سناتور ویرجینیا، مارک وارنر، یکی از منتقدان قدیمی فیسبوک در کنگره است که چندین بار با زاکربرگ، سندبرگ و دیگر مدیران ملاقات کرده است.

او روز دوشنبه به تایم گفت: «احساس می‌کنم به من قول داده‌اند که اقدامات اصلاحی انجام خواهد شد و در بهترین حالت احساس می‌کنم که این اقدام اصلاحی نیمه‌کاره بوده است. آیا این قصد بدخواهانه است یا این جانور آن‌قدر بزرگ شده که حتا مدیران نیز قادر به کنترل آن نیستند؟ فکر نمی‌کنم بتوانیم برای اصلاح این مشکل صرفا به حسن‌نیت رهبری فیسبوک تکیه کنیم. باید اقدامات دولتی و اجتماعی انجام شود.»

قانون «تکلنولوژی-امنیت» وارنر، که همراه با سنسور امی کلوبوچار و مازی هیرونو تهیه شده، در حال حاضر توسط قانون‌گذاران در حال بررسی است.

پیشنهاد این است که بخش ۲۳۰ قانون شایستگی ارتباطات اصلاح شود، بخشی که به پلت‌فرم‌ها این امکان را می‌دهد تا از پاسخگویی در برابر مطالبی که کاربران در آن‌ها پست می‌کنند، طفره بروند، حتا اگر این محتوا قوانین دیگر را نقض کند.

او می‌گوید: «اصلاح بخش ۲۳۰ از حقوق متمم اول محافظت می‌کند، به این صورت که در صورت ادامه مسئولیت‌ناپذیری فیسبوک پیامدهای قانونی و در نهایت پولی وضع خواهد شد. شما در این کشور حق دارید حرف‌های احمقانه بزنید. اما آیا این حق را هم دارید که (این حماقت) پنج میلیارد بار تکثیر شود؟ ما قوانین موجود، اعم از تهدید و آزار و اذیت یا تبلیغات دروغین را در نظر می‌گیریم و می‌گوییم: فقط به این دلیل که این رفتار در حال حاضر در یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، نباید برای آن‌ها [فیسبوک] مصونیت تأمین کند.»